torsdag den 21. juni 2012

Kep

Verdens kedeligste og mest forblæste by. Så vi gik i vandkanten eller spillede Yatzy. Det var rart bare at være tvunget til at slappe af.

Vores udsigt

Den store havfrue med bikini

Sihanuokville

Efter godt fire en halv uges rejse uden at havde set hav, besluttede vi os til at tage natbussen til Sihanoukville hvilket svarer til Danmarks Løkken. Planen var at slappe af og bade et par dage.

Aftensmad i vandkanten

Efter en enkelt dags badning tog vi på en endags båd tur, for at se Ream nationalpark. Efter hård regn hele natten og overskyet vejr blev vi hentet og kørt ud i nationalparken, herfra sejlede vi ca. 2 timer på en bred flod, hvorefter vi blev dumpet i flod udløbet, fordi det var ebbe og båden ikke kunne komme i land med sin tunge last. Så skulle der trekkes godt en halv time, for at komme til en badestrand. Turen førte gennem en landsby lidt skov og to ny anlagte Kinesiske veje, for det viste sig at regeringen havde solgt den strand vi skulle til, til Kineserne for de næste 99 år. Stranden var god men vejret var overskyet, så det blev kun til en enkelt dukkert. Så trekkede vi tilbage, fik mad og sejlede hjem. Turen var noget af en skuffelse da guiderne ikke vidste noget om den park de havde været ranger i, i 8 år, så vi kunne desværre ikke få noget at vide om området eller dets plante og dyreliv.

Folkene til venstre leder efter østers med perler

"Jungle"

Kinesisk vej midt i national parken

Dagen efter tog vi en stranddag mere og rejste så til Kep!

torsdag den 14. juni 2012

En legendarisk weekend!

Weekendens højdepunkt var naturligvis ølbowling og landskampen mod Holland! Ølbowlingen forgik på Riverside som er Phnom Penhs strand promenade. Det blev noget af et tilløbsstykke og enkelte så på i alle 5 timer. Efter endt kamp var vi helt klar til at se Danmark tvære Holland, som vi så på sportsbaren Scor.

God mexicansk mad og  en stærk margarita som opstart til ølbowling.

Let the games begin!

Presset, meget presset!

Det blev noget af et tilløbsstykke, de lokale viste stor interesse i den nye sportsgren.

God stil!

Fire flotte danskere klar til kamp!

Sofahygge under landskampen.

Så står der vidst 1-0 til DK!!!

Så blev der lige hoveret!!!

Siem Riep: Angkor Wat

Busturen herop blev noget af en oplevelse, da vi for første gang på vores Asientur ankom til tiden. Dette kostede dog en høne livet, utallige hårde opbremsninger og 5,5 times konstant dytten og blinken med lyset. Chaufføren virkede som om han deltog i et motorløb, men vi kom frem i god behold, selv om vi et par gange tvivlede…

Vi havde besluttet at vi ville cykle rundt mellem de forskellige Wats omkring Angkor Wat. Det var en fin cykeltur på overraskende gode veje, men hele Angkor området er selvfølgelig også japansk ejet, umiddelbart en dårlig forretning for Cambodja da det er landets største seværdighed! Det var imponerende at se de store og meget velbevarede ruiner af de mange Wats. Vi startede ved det kendte Angkor Wat, herefter stoppede vi ved Bayon, kendt for dets mange udhuggede sten hoveder og til sidst det imponerende Ta Prohm, som er ved at blive overtaget af jungle (Det var også her scenen til Tomb Raider med Angelina Jolie blev filmet!). Selv om det var dejligt at cykle fik vi  seriøst ondt i røven de følgende dage.

Vi måtte desværre droppe at tage ud til de flydende byer på Tonlé Sap Søen da der ikke var vand nok til at de var rigtig flydende, så det blev i stedet til en shoppe dag på markedet og en tur rundt i byen. Inde vi igen satte næsen mod Phnom Penh og hvad der skulle vise sig at blive en legendarisk weekend.
                                          Det klassiske Angkor Wat billede, som ses overalt i Cambodia.

Knage i fin stil på vej gennem porten til Bayon Wattet.

Bayon Wattet er kendt for sine mange store ansigter.

HD som Khmer

Tiltrængt pause for bagen, de bruger øjensynligt sten som sadler hernede!

Ta Prohm, verdens sejeste Wat!
                                              Knage er blevet fast inventar i Ta Prohm!

mandag den 4. juni 2012

Cambodia – Phnom Penh

Vi ankom til Phnom Penh efter 14 timers bus tur. Her fandt vi hurtigt en tuk tuk og kørte mod Wat Langka og dens nærliggende bargade hvor Liquid ligger. Her mødtes vi med Jeppe og fik en tiltrængt kold bajer! Jeppe introducerede os til byens natteliv, det var hyggeligt men de fjorden timer sad lidt i benene. Søndag tog vi på pub crawl på Jeppes søndags værtshuse og fik mødt en masse lokale. Mandag tog vi med Jeppe til Wat Phnom for at se udsigten over byen og opleve aber, der lever omkring wattet, desværre havde træerne blade og aberne var forsvundet så vi så ikke så meget... Om aftenen havde vi brug for lidt opmuntring, så vi tog på diskotek og dansede grimt.

Vi var naturligvis nødt til at tage ud og se Tuol Sleng museet eller S21, som er det mest berygtede Khmer Rouge fængsel i Cambodia, en meget stærk oplevelse, der gav et indblik i hvor forfærdelig en historie Cambodia har. Dagen efter tog vi lidt uden for Phnom Penh for at se Killing Fields of Choeung Ek, en massegrav plads, hvor de fleste efter deres tortur helvede i S21 endte deres dage på de mest uhumane måder. Herefter fordøjede vi dagenes indtryk på Liquid, som også er ved at være vores stamsted i Phnom Penh!

Ellers har vi udforsket og udnyttet byens mange vestlige køkkener; spaghetti bolognese, crepes, durums, alt uden ris og nudler! Fredag vendte Iben tilbage efter en noget ekstrem felttur i Laos, så vi har fået mange vilde historier fra den rigtige jungle over kolde øl og drinks de sidste par dage!
I dag er vi taget nordvest på, til Siem Riep, her er planen at vi skal ud og se på Angkor Wat og ud og se de flydende byer på Tonlé Sap Søen

Casa del Jeppe

Killing fields

På byvandring i Phnom Penh

Tiltrængte øl på Liquid

Konsert på Paddy Rice

Terrasse fest med Ibens venner

fredag den 25. maj 2012

Efterskrift Laos

Også i Laos, som i Thailand, er Tuk Tuk’ den nemme måde at komme rundt i byerne på. De svare lidt til de danske taxaer, men knapt så komfortable, da det i bund og grund er en trehjulet knallert, hvor der snildt er plads til en 10-12 personer.
Knallerten er folks foretrukne køretøj, man ser generelt mange knallerter og foran de mange skoler holder der ofte mellem 50 og 100 knallerter. Desuden kører der helt ustyrlige mængder helt nye Toyota Hiace og Hilux rundt med tonede ruder. Deres private bilpark er yderst imponerede, men busser og lastbiler er ældgamle og altid væsentligt overlæsset.

Levestandarden i Laos er generelt høj, noget højere end i Thailand ser det ud til. Måske pga kommunismen, alting ser meget præsentabelt ud, og alle har rimelige huse at bo i. Men tysk grundighed er ikke noget de kender til! Når ting virker, så er det fint og der er ingen grund til at gøre mere ved det. For eksempel kan man på et helt nyt badeværelse ofte se at vandhanen ikke sidder fast på håndvasken, at afløbet ender i et lille hul i væggen som fører ud i haven og at folk stadig ikke helt stoler på brusere, men hellere vil bruge en spand vand at vaske sig i…

Som følge af den høje levestandard eller kommunismen, ser man skoler over alt i landskabet. Hver lille flække har deres egen skole, et meget godt tegn for landet! Men i hver familie er der selvfølgelig også ca 8 børn.

Både i landsbyer og i større byer, ser man køer, grise, høns og hunde gå rundt som det passer dem. I de større byer virker det lidt mystisk, men i de små landsbyer er det meget hyggeligt at møde et par smågrise komme tøffene eller 15 køer der i deres eget tempo prøver at krydse vejen. Generelt ser man rigtig mange landbrugsdyr hernede, og det er da også næsten umuligt at købe en vegetar ret. Og nej, det er så bestemt ikke fordi vi er blevet vegetarer, men kødet hernede er elendigt! Om det er alt den motion dyrene får eller fordi de ikke lader kødet hænge ved vi ikke, men selv deres grise og kyllinger er som skosåler, og okse kødet endnu værre!

I morgen drager vi mod Cambodia til Jeppe og Ibens land. Det bliver en 12 timers bustur fra Pakse til Phnom Phen. Et helt sikkert På gensyn Laos!

Bolaven Plateau - Vandfaldsekspressen

Fra Pakse tog vi på en knallert tur til Bolaven Plateau som er kendt for silke og kaffe produktion og en masse spektakulære vandfald.  Første stop var Tat Fane, et dobbelt vandfald, hvor to floder mødes, og ”falder” ud over den samme klippe -en noget fesen oplevelse da man kun kunne se vandfaldene fra et udsigtspunkt ved et overpriced resortcenter! Vi kørte derfor hurtigt videre til næste vandfald: Tat Niang, her i området lavede de særlig fairtrade kaffe (til 18000K for en kop) og både vandfaldet og omgivelserne var smukke. Man kunne bade, men desværre var vejret for første gang ikke helt med os, så vi droppede svømmeturen. Vi fortsatte til Laos’ kaffe hovedstad numero einz, muligvis verdens mest triste by. Herfra kørte vi igennem enorme kaffe plantager, op og ned gennem dale med smukke vandløb og fantastiske udsigter –her fik man virkelig indtryk af at man kørte oppe på et plateau! Vi stoppede i byen Tat Lo opkaldt efter et vandfald som vi aldrig fandt, men i byen var der dog et andet smukt vandfald nemlig Tat Hang. En hyggelig landsby hvor vi tilbragte natten i en siv hytte, men med udsigt over vandfald og flod, 30000K –svare til ca 20kr. Vi startede dagen i dag med en morgen dukkert i floden, og hoppede herefter på knallerten, tilbage til Pakse. Turen hjem var smuk, og der var som der er overalt i Laos, masser af mennesker og dyr på vejen. I landsbyerne går hunde, køer, grise, geder og høns frit rundt som det passer dem, det er lidt svært at forstå hvordan de ved hvis der er hvis, men det ser meget hyggeligt og harmonisk ud, men gir selvfølgelig lidt trafikale problemer!

Vandfaldsekspressen på tur
                                        Ok udsigt til en tyver
                                        Bungalow tre fra højre var vores
                                        Tat Hang
                                        Drømmesengen
                                                Næste morgen! Knap så meget vand, vi var vist heldige

Champasak Wat Phu

Efter en hviledag i Pakse satte vi kursen mod Champasak og Wat Phu der skulle være Laos svar på Angkor. Klokken otte næste dag sejlede vi ned af Mekong floden i en langbåd med lyserøde havestole, den var ikke gået for Søfartsstyrelsen derhjemme! -men en fantastisk flot tur. Efter to timers sejlads endte vi i Champasak, indlogerede os på et hostel og slapppede af med øl og driks resten af dagen. I løbet af natten gav det et ordentligt torden og regnvejr, vi vågnede begge og turde ikke se ud af vinduerne i frygt for at Mekong var ved at flyde over sine breder! Næste dag lejede vi en knallert og kørte mod Wat Phu en spændende tur gennem små landsbyer og med mere eller mindre eksisterende veje. Da vi endelig ankom til Wat Phu (Mount penis som det også kaldes i folkemunde) -var det ikke særligt imponerende, men vi fik et lift i en elbil og fik gået en dejlig tur, så det var ok. Senere tog vi tilbage til Pakse for at tage på nye eventyr.
                                        En dejlig sejltur på Mekong floden, der fiskes over alt
                                        Mekong! Forådskammer og skrallespand. Derfor bader man ikke i Mekong
                                        Lyserøde havestole
                                        Wat Phu og munken
                                        Mange stejle trapper, men HD klare den